Khamis, 25 November 2010

Periksalah Air Paip Di Rumah Anda



Air sangat penting dalam kehidupan manusia . Badan kita 70% adalah air. Otak juga adalah terdiri dari bahan bendalir. Air bersih amat mustahak bagi manusia untuk hidup lebih sihat. Tahukah anda bahan yang terkandung dalam air paip di rumah anda? Periksalah air paip anda. Adakah ianya mengandungi klorin? Sudah pasti ada bukan? Kerana klorin adalah penyelesaian mudah untuk membersihkan air.


Tahukah anda apa itu klorin? Klorin adalah sejenis bahan peluntur yang digunakan untuk membunuh mikroorganisma dalam air seperti kuman taun dan sebagainya. Tetapi tahukah anda bahawa manusia juga adalah organisma, walaupun tidak semakro kuman, kita tetap tergolong dalam organisma juga.


Jadi kita juga seolah - olah memberi mudarat pada diri sendiri dengan meminum air yang bercampur klorin. Tahukah anda dengan memasak air sahaja tidak mampu menghapuskan klorin.

TETAPI, dari salah satu kajian yang dijalankan KLORIN adalah salah satu penyebab KANSER!!! Selain dari itu tahukah anda, walaupun air telah dirawat dengan Klorin, banyak lagi unsur-unsur cemar yang terdapat di dalam air paip yang masih tertinggal dan boleh memudaratkan kesihatan.

Karat, kuman, virus, logam berat, bahan radioaktif malahan najis dan mayat juga antara pencemaran yang turut sama keluar dari paip air yang dibekalkan ke rumah anda seperti yang dilaporkan di dada akhbar.

Maka tidak hairanlah bila kita selalu sahaja sakit, demam dan sebagainya kerana sistem daya tahan tubuh kita telah menjadi lemah secara perlahan - lahan dalam jangka masa yang panjang. Apakah yang perlu kita lakukan untuk mengatasi masalah ini? Gunalah penapis air yang sesuai untuk menapis klorin dan di akui oleh SIRIM.


Sedikit pelaburan akan memberi kesan kesihatan kita pada masa hadapan yang sebenarnya jauh lebih bernilai kepada kita. Bertindaklah segera demi kesihatan anda jika anda prehatin terhadap kesihatan anak - anak anda dan keluarga . Gunalah penapis air demi kesihatan anda dan keluarga di hari muka.


Apakah yang tersirat dalam air paip yang kita gunaka setiap hari?


Air paip yang disalurkan ke tempat kediaman kita mengandung 5K iaitu :
Kotoran
Karat
Klorin
Kuman
Kimia


Kandungan Kimia dalam air akan menyebab kepada penyakit :
  • Aluminium – menyebabkan cepat tua dan alzhiemer.
  • plumbum – penyebab kanser.
  • Asbestos – penyebab kanser
  • Arsenik – penyebab kesakitan, kerosakan dan kematian.
  • Kadmium – penyebab darah tinggi, penyakit buah pinggang.
  • Nitrate – penyebab kanser
  • Fluorida – penyebab pertahanan badan rendah dan sakit jantung
  • Merkuri – Kerosakan otak dan urat saraf
  • Klorin – penyebab kanser darah.
  • Strontium 90 – penyebab anemia, leukimia dan kanser tulang.
Pencemaran air apakah kesannya terhadap Kita?

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh The Sun pada 5 Julai 2003•
Seorang dari 4 rakyat Malaysia berkemungkinan menghidap kanser menjadikan 40,000 kes baru kanser setiap tahun• 3,000,000 rakyat Malaysia mengidap Obeseti•

Pada 1996 seramai 800,000 orang mengidap kencing manis yang mendedahkan indidividu kepada sakit jantung, mati pucuk dan angin ahmar. Sanggupkah membiarkan diri anda, keluarga dan orang yang anda sayangi termasuk dalam statistik diatas?

Selepas membaca kesan dan mudarat yang dibawa oleh air yang tercemar diatas, masih sanggupkah anda memberi susu yang dibuat dari air tercemar untuk anak kecil anda?Atau sanggupkah anda menggunakan air yang dicemari dengan berbagai sisa bahan buangan untuk memasak bagi keluarga anda? Air paip mengandungi pelbagai bahan tercemar yang membahayakan dan mampu menyebabkan penyakit kanser, jantung serta penyakit alergi dan kesan sampingannya. Meminum air yang tercemar secara berterusan boleh merosakkan sel-sel dan mengakibatkan penyakit dan kesengsaraan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kisah wanita dan Rasulullah

Suatu hari ada wanita muslimah datang ke Pasar Bani Qainuqa’ untuk suatu keperluan yang ia perlukan. Ia menghampiri salah satu pedagang Yahu...