Khamis, 31 Mei 2012

4 UNSUR





(1) Tanah = anak pertama, anak kelima, anak kesembilan
(2) Air = anak kedua, anak keenam, anak kesepuluh
(3) Api = anak ketiga, anak ketujuh, anak kesebelas
(4) Angin = anak keempat, anak kelapan, anak keduabelas

TANAH
Sifat tanah dikaitkan sebagai jenis Deria. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Orang menghargai kebendaan, keras hati, sabar,disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, cekap, percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria.

(JENIS PANCAINDERA: SYAHWAT, KERING)
Sedar mengenai hakikat diri, menilai material, sebar, tabah hati, disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, efisyen, percaya hanya pada apa yang boleh dicapai oleh pancaindera, muram atau sugul, diberatkan oleh keperluan. Kepala angin, bimbang, tegas, tenang, boleh putus harapan, pendiam, tidak peramah, senyap. Badannya kurus, kurangnya tidur, tidak sabar jima', selalu sihat, banyak kerja.

AIR
Sifat air dikaitkan jenis Perasa. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Lemah-lembut, dalam perasaannya, mengasihani, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak, artistik.

(JENIS PERASA: FIKIRAN, BASAH)
Lemah lembut, perasaannya dalam, belas kasihan, penakut, ada angin, imaginatif, mudah terluka hatinya, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, ada bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, aman hatinya, terkawal, boleh dipercayai, penyabar, tenteram. Tubuhnya tambun, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan agak kurang faham.

API
Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan kalbu). Ia digolongkan sebagai sifat kelelakian. Pentingkan diri, megah, bersemangat tinggi, kompetitif, perlukan ruang, kebudakan atau kurang matang, keras hati, kecenderungan ke arah tidak peka terhadap sesuatu, sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan masa depan.

(JENIS INTUITIF: CINTA, PANAS)

Pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kompetatif, perlukan ruang, keanakan atau lurus, menaruh harapan, cenderung untuk tidak sensitif, sentiasa sedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan baru, yang mana orang lain tidak terfikirkan. Perasa, gelisah, agresif, mudah teransang, mudah berusaha, pemaksa, optimis, aktif. Kerjanya segera, jalannya cepat, terang hati, panas tubuhnya, kurang tidurnya.

ANGIN
Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir. la digolongkan sebagai sifat kelelakian (masculine). Lelaki ini berpegang kepada teori, tidak mudah terpengaruh oleh pendapat orang lain, objektif, rasional, menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi, menghargai kebolehan intelektual, mahukan kebebasan, mempunyai mentaliti ambil mudah, sukakan fakta dan figura.

(JENIS PEMIKIR: JIWA, SEJUK)
Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam hal emosi, menilai tinggi kebolehan intelektual, keperluan untuk bebas, mentaliti ambil mudah, suka pada fakta dan figura. Mudah bergaul, boros, banyak cakap, responsif, mudah berbincang, bersemangat, sikap tidak kesah, pemimpin. Tubuh nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.




** Kenyataan di atas hanyalah kajian teori ahli falsafah
 

Jumaat, 25 Mei 2012

15 Anugerah ALLAH Pada Wanita

Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. Keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis tersebut. Lalu Baginda bertanya, “Adakah kamu menyembahyangkan mayat?

” Jawab mereka,”Tidak” Sabda Baginda “Seeloknya kamu sekalian tidak perlu ziarah Dan tidak Ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah Dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat kaum orang lelaki.

2. Wanita yang memerah susu binatang dengan ‘Bismillah’ akan didoakan oleh binatang itu dengan DOA keberkatan.

3. Wanita yang menguli tepung gandum dengan ‘Bismillah’, Allah akan berkatkan rezekinya.

4. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti menyapu lantai di Baitullah ( Kaabah).

5. “Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit Dan bumi.”

6. “Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utas benang yang dibuat Dan memadamkan seratus perbuatan jahat.”

7. “Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di Hari akhirat.”

8. “Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang Dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatit baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar Dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian.”

9. “Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka Dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka Dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat Dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di Mata orang-orang yang memerhatikannya.”

10. Sabda Nabi s.a.w. : ” Ya Fatimah setiap wanita meminyakkan rambut Dan janggut suaminya, memotong misai Dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum kepadanya dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut Dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman-taman syurga Dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka Dan selamatlah IA melintas Titian Shiratul Mustaqim.”

11. Jika suami mengajarkan atau menerangkan kepada isterinya satu masalah agama atau dunia dia akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

12. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar Dan berjuang ke jalan Allah Dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat Dan bidadari Dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga Dan menunggu kedatangan suaminya dengan menunggang kuda yang diperbuat daripada permata yakut.

13. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah. Dunia ini adalah perhiasan Dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.

14. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya Dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

15. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya IA menggembirakan kamu, jika engkau memerintahnya IA mentaati perintah tersebut Dan jika engkau bermusafir dia menjaga harta engkau Dan dirinya. Maksud hadis: Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

♥ MUTIARA KATA IMAM AL-GHAZALI RHM.A ♥


Yang Singkat Itu "WAKTU".


Yang Menipu Itu "DUNIA".

Yang Dekat Itu "KEMATIAN".

Yang Besar Itu "HAWA NAFSU".

Yang Berat Itu "AMANAH"

Yang Sulit Itu "IKHLAS".

Yang Mudah Itu "BERBUAT DOSA".

Yang Susah Itu "SABAR".

Yang Sering Lupa Itu "BERSYUKUR".

Yang Membakar Amal Itu "MENGUMPAT [GHIBAH]".

Yang Mendorong Ke Neraka Itu "LIDAH".

Yang Berharga Itu "IMAN".

Yang Menenteramkan Hati Itu "TEMAN SEJATI".

Yang Ditunggu Allah Swt. ♥ Itu "TAUBAT"

Khamis, 24 Mei 2012

Ciri Suami Terbaik, Mengikut Ustaz Azhar Idrus...



1. Solat fardhu cukup 5 waktu... .


2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa,
boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh hantar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau.


3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantik. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.


4. Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul, apatah lagi mandi-mandi yang lain.


5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.”


6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Takdelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah.


7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwa gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.


8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.


9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang taw..”


10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.


11. Kalau dia jenis diam tak delah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata-ngata orang lain.


12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak.


13. Walaupun tak kerap ke kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. Jika da kuliah di masjid muka dialah ada di antara orang-orang kampung.


14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.


15. Jenis senyum sokmo.


16. Tak tengok sangat awek cuns, duk tengok bini dia je walaupn bini dia tak cuns (Tak cun tak pe, boleh tutup lampu)

Rabu, 23 Mei 2012

21 Perkara Antara Punca Perceraian

Akhir-akhir ini rumahtangga jadi terlalu rapuh. Antara punca perceraian ialah:
1.Ingkar perintah Allah
2.Tiada restu ibubapa
3.Ego yang tinggi
4.Enggan buang sifat -ve
5.Masalah komunikasi
6 Masalah seksual
7.Campur tangan Ibubapa yang tak bertempat
8.Gangguan orang ke 3
9.Stres
10.Tak seimbang antara kerjaya dan rumah tangga
11. Masalah kewangan
12.Enggan berubah walau di tegur pasangan
13.Kurang penghargaan dan belaian
14.Tak hormat pasangan atau mertua
15.Dendam
16.Jahat dan ambil kesempatan
17.Gangguan sihir
18.Jahil tanggungjawab
19.Tak kenal pasangan dan berterusan melukakan hatinya
20. Enggan mohon bantuan/nasihat
21.Ungkit pemberian.
 Renungkanlah dan atasi satu persatu. Wassalam
 Sumber; Dato' Dr Mohd Fadzilah Kamsah

Ahad, 20 Mei 2012

Bacalah surah Yasin

Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud: “Bacalah surah Yasin kerana ia mengandungi keberkatan.” Iaitu:



-Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.

-Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.


-Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.


-Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.

-Jika terpenjara akan dibebaskan.


-Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.


-Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.


-Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.


-Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.


-Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.

-Rasulullah S.A.W bersabda: “Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yasin. Sesiapa membaca surah Yasin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.”


-Sabda Rasulullah S.A.W lagi: “Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yasin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya.”


-Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.


-Rasulullah S.A.W bersabda selanjutnya: “Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Khamis, 17 Mei 2012





Kerana... DALAM HATI ADA CINTA & CINTA ITU ADALAH FITRAH KURNIAAN ALLAH..


Bila hati ada cinta, kita tak sanggup dilukai..sebab teramat mencintai..

Bila hati ada cinta, kita tak tahan bila disakiti..sebab teramat mencintai..

Bila hati ada cinta, kita tak dapat menerima kekecewaan...sebab teramat mencintai..

Bila hati ada cinta, kita harapkan bahagia tapi bila derita yang mendampingi,sudah pasti hilang ketenangan diri..sebab teramat mencintai..

Bila hati ada cinta, kita impikan damai berpanjangan tapi bila tak kesampaian, nafas bisa tersekat.

Itulah lumrah manusia yang hatinya penuh cinta.
Jesteru untuk bahagia selama-selamanya, bahagia hingga ke syurga Allah,
SANDAR & PAUTKAN SEGALA RASA CINTA INI KEPADA ALLAH SWT KERANA CINTA DAN KASIH SAYANG ADALAH SALAH SATU SIFAT ALLAH YANG MAHA PENGASIH & MAHA PENYAYANG yang selalu kita baca dalam al-qur'an iaitu BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIM

. ..mulakanlah cinta & kasih sayang dengan kalimah mulia ini..nescaya cinta akan membawa kebahagiaan.Salam Sayang dari ustazah.

Sumber; Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood

Rabu, 16 Mei 2012

Untuk Dapat keberkatan ilmu







1. Doakan, maafkan dan sayangi semua guru, 


2.Hayati dan amalkan ilmu, 


3. Sampaikan ilmu, 


4. Azam dan usha untuk jadi lebih baik daripada guru dalam aspek-aspek tertentu, 


5. Pesan kepada anak-anak  dan orang lain untuk sentiasa hormat dan doakan guru, 


6. Hubungi atau ziarah guru, 


7. Hebahkan kebaikan guru, 


8.Sentiasa cari guru baru untuk tambah ilmu, 


9.Perbaiki dan update ilmu yang guru ajar, 


10.Sentiasa ada guru/ mentor untuk dapat nasihat dan bimbingan, 


11. Jangan sampai melawan atau kurang ajar kepada guru. 


Semoga Allah rahmati kita dan semua guru. SELAMAT HARI GURU. Wassalam.


Sumber; Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah


Selasa, 15 Mei 2012

Di Antara Pengharapan Wanita

1.Di doakan dan di maafkan

 2.Di hormati

 3. Sayangi dia seadanya

 4.Di bimbing dan di tegur agar dapat masuk syurga

 5.Di cemburui agar dia rasa masih mengancam

 6.Di beri pengukuhan tentang kasih sayang

 7.Fahami yang dia sensitif dan di pujuk bila rajuk

 8.Di ajak berbual dan kongsi rahsia

 9.Jangan di suruh kongsi kasih dengan wanita lain

 10..Mintalah maaf jika bersalah, jangan ego sangat

 11.Lelaki jadilah makhluk 1 alam, ia peribadi yang konsisten sama ada di rumah, pejabat atau d mana saja 

12.Di puji dengann ikhlas

13.Hargai jasa dan pengorbanan

14.Selalu hubungi dia melalui fon atau sms.

 Moga kita semua belajar hormati wanita.

 Sumber; Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

Inilah arti abjad A sd Z

A *llah* B *eri kita hidup* C *uma seketika* D *i dunia ini...* E *lok kita muhasabah* F *ikir akan akhir hayat* G *erbang akhirat pun...