Isnin, 16 Mei 2011

Tip Untuk Memulakan Penyusuan Susu Ibu



Memberi susu badan adalah salah satu hadiah terbaik yang boleh diberikan kepada anak anda.

Kebaikannya tidak terkira. Untuk memastikan anda dapat bermula dengan baik, cuba guna tip-tip ini untuk memudahkan penyusuan anda bermula.

1)Cuba menyusu sebaik sahaja bayi dilahirkan didalam bilik bersalin.

2)Bayi yang berusia beberapa minit selalunya dapat mencari dimana payudara ibu berada. Proses ini mungkin memakan masa, jadi bersabar dan cuba sedaya upaya bersama dengan bayi sepanjang masa.

3)Kurangkan pelawat untuk memastikan masa anda bersama bayi tidak terganggu.

4)Pastikan anda dan bayi tidur dan bangun dalam masa yang sama. Jangan guna nipple artificial· Menyusu ‘on demand’.

5)Jangan terlalu mengikut jadual. Menyusu sebanyak mana yang bayi mahu. Selalunya berakhir 10 hingga 40 min setiap kali penyusuan.

6)Jangan cuba memberi susu apabila bayi menangis dengan kuat. Dodoikan dulu dan apabila tangisan sudah reda, barulah memberikan susu.

7)Pastikan anda selesa semasa menyusu. Letakkan bantal untuk menyokong belakang dan kepala.Pastikan kepala bayi berhadapan dengan buah dada supaya dia tidak perlu berpusing.

8)Mulut dan hidung sepatutnya menghadap puting anda· Sokong buah dada supaya ia tidak menekan dagu bayi.

9)Letakkan bayi ke arah buah dada anda dan galakkan bayi untuk membuka mulutnya. Sokong belakangnya bukan kepalanya. Hidung bayi sepatutnya menyentuh buah dada anda.

10)Sekiranya anda merasa sakit, dengan lembut pisahkan mulut bayi anda dari puting dan cuba lagi. Pastikan belakang anda selesa. Jangan terlalu membongkok ke arah bayi kerana ia boleh memberikan sakit belakang.

sumber;http://portal.alamhamil.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Inilah arti abjad A sd Z

A *llah* B *eri kita hidup* C *uma seketika* D *i dunia ini...* E *lok kita muhasabah* F *ikir akan akhir hayat* G *erbang akhirat pun...